Romantizm sonrası

1830’dari sonra Alman ddebiyatı’nın büyüme dönemi bitti. Biedermeir şairleri adıyla anılan sanatçılar aile gerçeğine ve saf ve sevimli yaradı­ lışı işlemeye yöneldiler. Bu yönelim yeni politik seçimler ve gerçekçi dış yapıyla birlikte Heinrich Heine’nm şiirlerinde yer aldı. Aralarında Karl Marx ve Cari Schurz’un da bulunduğu birçok yazar 1848 devriminden sonra cezaevlerine gönderildi. XIX. yy’da Goethe ve Schiller’in sunduğu biçimler edebiyata egemen oldu: Şiirde, folk şarkılarından alınan Lied; tiyatroda tarihModern Alman Edebiyatı, Nietzsche’nin, Freud’un ve siyasetin etkilerini felsefe süzgecinden geçirerek, XX. yy. toplumunun karmaşıklığını ve diyalektiğini yansıtır. Bertolt Brecht (solda), oyunlarındasiyaseti ve insan yaşamını canlı, keskin ve özlü sözlerle dile getirmiştir. Thomas Mann (ortada) ve Hermann Hesse (sağda) edebiyat dalında Nobel ödülü almışlardır: Mann, 1929’da, Hesse, 1946’da. Bu yazarlar entelektüel) ve felsefi verileri incelemek için kişilikleri oya gibi işlemişlerdir. 268 ALMAN EDEBİYATI sel trajediler; düzyazıda, doğaüstü olaylar üzerine kurulu öyküler olan novella başarı kazandı. Annette Elisabeth von Droste – Hülshoff ve Eduard Mörike önde gelen şairlerdi; drama alanında FranzGrilIparzer ve Christian Friedrich Hebbel; öyküdeyse Jeremias Gotthelf, Gottfried Keller, Conrad Ferdinand Meyer, Wilhelm Raabe, Adalbert Stifter ve Theodor Storm başarılı oldu. Georg Büchner, bu kuşağın dışında kaldı, Woyzeck (1850) gibi oyunlarda burjuva değerleri reddederek modern üsluptaki gelişimeyi benimsedi. Georg Wilbelm Friedrich Hegel ve Arthur Schopenhauer’in idealist felsefesini reddeden Friedrich Wilhelm Nietzsche’nin düşünceleri XX. yy’ın ilk döneminde Alman dü­ şüncesini etkiledi.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

bool(false)