Özgür Sinema

Paylaşmak Güzeldir Sende Paylaşır Mısın?

Özgür Sinema, İngilizce f r e e c in e m a ,
1956-59 arasında Londra’daki Ulusal Sinema
Salonu’nda düzenlenen altı programlık
film gösterisinin başlığı ve bu filmlerin
İngiliz sinemasında yarattığı yeni hareket.
Gösterilen filmlerin arasında Tony Richardson
ve Karel Reisz’ın birlikte yönettikleri
Momma Don’t Allow (1955; Annem
Bırakmıyor) ve Lindsay Anderson’ın O
Dreamland! (1953; Ah Düş Ülkesi) gibi
kısa filmleriyle İngiltere dışından bazı yönetmenlerin
çalışmaları yer alıyordu. Genç
yönetmenler gösteriler sırasında yaptıkları
açıklamalarda, amaçlarının toplumdaki ve
sinemadaki yerleşik değerlere meydan okumak
olduğunu belirtmişler, sanatçının toplumsal
sorumluluğunu, ticari üretimin dışında
film yapılması ve günlük yaşama ilgi
duyulması gereğini vurgulamışlardı.
Özgür Sinema hareketi içindeki filmlerin
çoğu gerçek mekânları ve insanları yansıtıyordu.
Hareketin tipik örnekleri, yapımında
profesyonellerin görev almış olmasına
karşın bütünüyle ticari sistemin dışında
çekilen, Anderson’ın Every Day Except
Christmas’ı (1957; Noel’den Başka Her
Gün) ile Reisz’ın We Are the Lambeth
Boys’u (1959; Biz Lambeth Çocuklarıyız)
oldu.
Mart 1959’daki son gösterinin ardından
Anderson, Reisz, Walter Lassally ve John
Fletcher “Özgür Sinema öldü, yaşasın
Özgür Sinema!” biçiminde biten ve hareketin
sona erdiğini belirten bir açıklama
yaptılar. Bu yönetmenler sonraki konulu
filmlerinde de, Özgür Sinema’nın yaşamı
327 Özgürlük Bildirgesi
gündelik akışı içinde betimleme tavrını
sürdürdüler.


Paylaşmak Güzeldir Sende Paylaşır Mısın?

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.