Oud, Jacobus Johannes Pieter

Paylaşmak Güzeldir Sende Paylaşır Mısın?

Oud, Jacobus Johannes Pieter (d. 9
Şubat 1890, Purmerend, Amsterdam yakınlan
– ö. 5 Nisan 1963, Wassenaar, Lahey
yakınları, Hollanda), ülkesinde çağdaş mimarlığın
gelişmesinde öncü rol oynamış
mimar.Amsterdam’da ve Delft Teknik Üniversitesinde
öğrenim gördükten sonra Leiden ve
Münih’te çeşitli mimarların yanında çalıştı.
1916’da Theo van Doesburg’la tanıştı ve
onunla birlikte ünlü sanat dergisi De StijVi
çıkarmaya başladı. Bu dergi öncü sanatçılann
düşüncelerini dile getiriyordu. Oud kısa
bir süre içinde mimarlıkta De Stijl akımının
öncüsü durumuna geldi. İlk yapıtlan arasında
Scheveningen’deki geometrik biçimli evler (1917) ve Purmerend’de bir fabrika
(1919) vardı. Ayrıca Noordwijkerhout’ta
bir otel (1917) ve Katwijk’te de Allegonda
Villası’m (1917) tasarlamıştı. Bu ve öteki
yapıtlarının biçimlenişi yatay ve düşey çizgilerin
dengeli karşıtlığına dayanıyordu.
Uzun, düz duvarlar yuvarlatılmış köşelerle
bitiyor, dikdörtgen ve dairelerden oluşan
yalın yapı öğeleri simetrik olmayan, dengeli
bir düzen yaratıyordu.
Oud 1918’de Rotterdam kentinin konut
sorununu çözmekle görevlendirildi. Bu görevinde
işçiler için ucuz konutlar tasarlaması
gerekiyordu. Spangen (1918), Tusschendijken
(1920) ve Hoek van Holland (1924-
27) bölgelerinde tasarlayıp uyguladığı sıra
evler işlevci bir yalınlık taşıyor, Michel de
Klerk’in öncülüğünü yaptığı Amsterdam
okulunun daha süslemeci çalışmalarından
ayrılıyordu. De Stijl grubundan aynlmak
üzereyken yaptığı, her ikisi de Rotterdam’
da bulunan Café de Unie (1924-27, 1940’ta
yıkılmıştır) ve Kiefhoek Yerleşmesi (1925-
27) bile bu akımın ilkelerini yansıtıyordu.
Höllandische Architektur (1926; Hollanda
Mimarlığı) adlı kitabı ise Oud’a uluslararası
bir ün kazandırdı.
Oud’un daha sonraki yapıtlan arasında
anıtsal ve biraz da süslemeci yanı ağır basan
Lahey’deki Shell Binası (1938) bulunmaktadır.
Onun De Stijl’den koptuğunu gösteren
bu yapı düş kırıklığı yaratmıştır. Ama
Arnhem yakınlarında yaptığı Hasta Çocuklar
Dinlenme Evi (1952-60) Oud’un (bu
arada Uluslararası Üslubun nitelikleri haline
gelen) zarif geometrik düzenlemeleri
hâlâ büyük bir duyarlıkla kullandığını göstermektedir.


Paylaşmak Güzeldir Sende Paylaşır Mısın?

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.