Offenbach, Jacques

Offenbach, Jacques, asıl adı ja c o b o ffen
b a c h (d. 20 Haziran 1819, Köln, Almanya –
ö. 5 Ekim 1880, Paris, Fransa), çağının en
karakteristik sanat ürünlerinden biri haline
gelen operet türünü yaratan besteci.
Köln Sinagogu’nun hazanı olan babası
Isaac Juda Eberst, Offenbach am Main’da
doğduğundan “Der Offenbacher” (Offenbach’lı)
olarak tanınırdı. Kendisi ise yalnızca
benimsediği Offenbach adıyla anıldı.
1833’te Paris Konservatuvarı’nın viyolonsel
bölümüne girdi. Katolikliği benimsedikten
sonra 1844’te Carlismo yanlısı bir İspanyolun
kızı olan Herminie d’Alcain ile evlendi.
Bir süre Opéra-Comique’in orkestrasında
viyolonsel çaldı; 1849’da da Théâtre Français’de
orkestra şefi oldu. 1855’te kurduğu
Bouffes-Parisiens adlı kendi tiyatrosunu
1866’ya değin yönetti. Başta Orphée aux
enfers (1859; Örf eus Cehennemde) olmak
üzere birçok ünlü operetini burada sundu.
Daha sonra Almanya’da Ems’de operetler,
Viyana’da da Die Rheinnixen (1864; Ren
Perileri) adlı opéra-bailefsini sahneledi.
1864’te döndüğü Paris’te, Variétés’de sahneye
koyduğu La Belle Hélène (1864; Güzel
Helena) opereti çok tutuldu. Bunu La Vie
Parisien (1866; Paris Yaşamı), La Grande-
Duchesse de Gérolstein (1867; Gérolstein
Grandüşesi) ve La Périchole (1868) gibi
başarılı yapıtlar izledi. 1872’den 1876’ya değin
Théâtre de la Gaîté’nin yöneticiliğini yapan
Offenbach 1874’te burada Orfeus Cehennemdesin
gözden geçirilmiş biçimini sahneledi.
O sıralar opéra-féerique (peri operası)
olarak tanımlanan bu denemesi ticari başarısızlıkla
sonuçlandı. Offenbach 1876’da bir
ABD turnesine çıktı; geri kalan yıllarını da
kompozisyon çalışmalarına ayırdı.
Tek operası olan Les Contes d’Hoffmann’ı
(Hoffmann m Masalları) bitiremeden öldüğünden,
bu yapıtın orkestra düzenlemesini
ve resitatiflerini Ernest Guiraud yaptı; Die
Rheinnixen1 nden alınmış ünlü “Barkarol”ü
de yapıta o kattı. Bir opéra-fantastique
olarak tanımlanan bu opera ilk kez 10 Şubat
1881’de Opéra-Comique’te sahnelendi. Offenbach’ın
müziğinden Manuel Rosenthal’
in düzenlediği Gaîté Parisienne (Paris Eğlenceleri)
süiti de sevilen bir bale ve orkestra
yapıtı oldu.
Akıcı, zarif bir üslubu, gelişmiş bir tipleme
ve yergi duygusu olan Offenbach’m 100’ü
aşkın sahne yapıtı vardır. Bunların çoğu 20.
yüzyıl repertuarlarında da yerlerini korumuştur

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

bool(false)