Kavramsal

Kavramsal

sıf. Kavramla ilgilı, kavram
niteliğinde olan.
—Çağ. sant. Kavramsal sanat, düşünceyi
sanat yapıtının maddesel gerçekliğinden
üstün tutan sanat akımı. (Bk. ansikl. böl.)
—Dilbil. Kavramsal alan, sezgisel olarak
deneyimle sınırlanmış bir dış gerçeğe ilişkin
terimleri bir araya getiren alan (örn. evcil
hayvanlar, çiçekler vb.). Il Kavramsal dilbilgisi,
dilin, evrensel, dil dışı düşünce
ulamlarını aktardığı varsayımından yola çıkan
dilbilgisi.
—ANsıKL. Kavramsal sanat, 60’11 yılların
sonunda, minimal sanatın mantıksal devamı
olarak ortaya çıktı. Biçimlerin aşırı derecede
yalınlaştırılması, Kosuth ve Lawrence
Weiner gibi amerikalı sanatçılarda, estetiğin
reddi, biçim kaygısından uzak bir sanat
anlayışı düşüncesi ve kişisel bir sanat
dilinden uzaklaşmayla sonuçlandı: Sanat
kavramının irdelenmesine, sanatın tanımının
yapılmasına ve sanatın diğer düşünce
alanları içindeki yerinin saptanmasına
önem verildi; felsefe, dilbilim (Kosuth) ve
matematik (fransız Bernar Venet) örneklerinden
yola çıkılarak, sanat, kendi işlevinin
sorgulanmasında kullanıldı ve yeni bir bilgi
aracı olarak görüldü. Buna karşın, düşüncelerin
ifade edilmesi görselleştirme ve
resim mekânı bakımından sorunlara yol açtı.
Bunlara çeşitli çözümler getirildi. Çözümler
soğuk ve “arı” (basılı metinler, grafikler,
büyütülmüş fotoğraflar, vb.) olabildiği gibi,
özellikle gereçlerin seçimi bakımından belli
bir lirizmi de koruyabiliyorlardı.
Tasarım bakımından karmaşık olan kavramsal
sanat, ABD ve Büyük Britanya’da
daha sonra tüm Avrupa’da çok değişik yapıda
çalışmaları bünyesinde topladı: Kosuth,
Weiner, Venet, ingiliz “Art-Language”
grubu (Terry Atkinson, David Bainbridge,
Michael Baldwin ve Harold Hurrell), Roger
Cutforth ve Mel Ramsden ile sanat dili üzerine
araştırmalar, hollandalı Dibbets (“perspektifte
düzeltmeler”), amerikan David Lamelas
(“yöntemlerarası yüzleştirme”) amerikan
Mel Bochner ve alman Hanne Darboven
(“alan ölçümleri”) ya da ingiliz Victor
Burgin ile yeni sanat biçimlerinden yola
çıkarak (Douglas Huebler’in “jestler”i,
Gilbert ve George’un “el ilanları” ve “canlı
heykeller”i, M. Broodthaers’in “müze”si,
On Kawara’nın “posta* arı vb.) sanat yapıtı
üzerinde araştırmalar Kavramsal bir
yaklaşım içinde yeni sanat gereçleri arayıarayışı,
yoksul* sanat, land”, art ve eylem”‘de
gelişme olanağı buldu.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

bool(false)