Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Asam Cosmas Damian

Asam, Cosmas Damian ve Egid Quirin
(sırasıyla d. 28 Eylül 1686, Benediktbeuren,
Bavyera – ö. 10 Mayıs 1739, Münih; d. 1
Eylül 1692, Tegemsee, Bavyera – ö. 29
Nisan 1750, Mannheim, Pfalz), dinsel mimarlıkta
yanılsamacı bezemenin Geç Barok
Dönemindeki başlıca temsilcileri. Roma’da,
İtalyan Barok geleneğinde eğitim görmüş
Alman sanatçılar kuşağındandırlar. Çoğunu
birlikte ürettikleri yapıtlan, dinsel duygu
derinliği ve dramatik yoğunluk bakımından
önem taşır.
Bavyera’nm ilk yanılsamacı ressamı Hans
Georg Asam’ın oğulları olan Asam kardeşlerden
Cosmas Damian öncelikle ressam,
Egid Quirin ise mimar ve alçı heykelcisiydi.
Yaklaşık 1714’te Roma’da Gian Lorenzo
Bernini’nin yanında çalışan kardeşlerin ilk
dinsel yapıtlan Bemini’nin etkisini taşır. Bu
etki, özellikle, tüm bezeme öğelerinin izleyicilere
neredeyse canlı bir dinsel dram
yaşatacak biçimde bir araya getirildiği theatrum
sacrum (kutsal tiyatro) anlayışında
Asakir-i Mansure-i Muhammediye’nin çeşitli rütbelerdeki görevlileri: (soldan sağa)
piyade neferi, binbaşı, kolağası, yüzbaşı, kumbaracı neferi, topçu neferi
Diatek
belirgindir. Yapıtlarının çoğunda yer alan
karmaşık mimarlık ve bezeme öğeleri, iki
kardeşin kişisel katkılarını ayırt etmeye
olanak vermeyecek ölçüde iç içe geçmiştir.
Münih’te Asam Kilisesi olarak da anılan
görkemli St. Johann-Nepomuk Kilisesi
(1733-46) Asam kardeşlerin başyapıtıdır.
Bu yapının, gizemli biçimde yukarıdan aydınlanan
yüksek ve dar iç mekânı, resimler,
alçı işçiliği, heykeller ve yaldızla; tavanı ise
adeta mimari sınırlan aşmış bir mekâna
doğru yükselen figürlerle bezenmiştir. Yapının
dramatik, ama oldukça yalın cephesi,
Egid Quirin’in, taş oymalarda hareket duygusu
yaratmadaki yeteneğini kanıtlar.
Asam kardeşler, kimi zaman başkalannın
tasarımladığı yapıların da bezemesini üstlendiler.
Mimar Johann Michael Fischer’in
yapıtı olan, Premontre tarikatının Osterhofen’deki
ünlü Manastır Kilisesi (1726-29;
bezeme, 1730-35) bunlardan biridir. Öteki
önemli yapıtlanndan biri, Egid Ouirin’in
Weltenburg’daki Benedikten kilisesinde
(1716-21) yaptığı dramatik biçimde arkadan
ışık alan ve ana altara egemen olan “Aziz
Georg ve Ejderha” (1721) konulu yaldızlı
heykeldir. Straubing’deki Ursula tarikatı
kilisesinin (1736-41) planını Egid Quirin,
aydınlık ve neredeyse Rokoko üslubundaki
iç mekânını ise Cosmas Damian tasarlamıştır.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.