Ogata Korin

Ogata Korin, asıl adı o g a t a k o r e t om î,
o g a t a İÇİn o c o olarak da bilinir (d. 1658,
Kyoto – ö. 20 Temmuz 1716, Kyoto,
Japonya), Tokugava dönemi (1603-1867)
Japon ressamı. Sotatsu ile birlikte Sotatsu-
Korin Okulu olarak bilinen bezemeci resmin
ustalanndandır. Özellikle paravana
resimleri, lake işleri ve kumaş desenleriyle
ünlüdür.
Aşikaga hükümdarlarına hizmet eden bir
samuraVnin (savaşçı) soyundan geliyordu.
Babasının kumaşçı dükkânı başkentin önde
gelenlerinin uğrak yeriydi. Sanatla yakından
ilgili bir aileden gelen Ogata Korin,
estetik değerlere önem verilen lüks bir
ortamda yaşadı. Gençliğinde büyük olasılıkla
önce ressam babasının, daha sonra da
Kano Okulu’ndan Yamamoto Soken’in yönetiminde
uzun yıllar resim çalışmıştı. Hem
Çin tarzı mürekkep resminde, hem de
Japonya’ya özgü konularla renkli bezemesel
üslubu bir arada kullanan geleneksel Tosa
Okulu’nda usta olan Soken’den her iki
üslubu da öğrendi. İlk dönem yapıtlarında
Kano Yasunobu ile Sotatsu’nun da etkilerini
yansıttı. Pek azının kesinlikle ona ait
olduğu saptanabilen bu yapıtlannın çoğu
geleneksel Kano üslubunda mürekkeple
yapılmıştı.
1697’de olgunluk dönemi ürünlerini vermeye
başlayan Korin 1701’de, artık başarılı
bir ressam olduğunu gösteren hokkyo unvanını
aldı. Yapıtlarına genellikle tarih koymadığı
için sıralaması yapılamamakla birlikte,
anlaşıldığı kadanyla bütün önemli
yapıtlarını 1697’den sonraki 20 yıl içinde, üç
evrede yarattı. Bunlann ilki 1697’den
1703’e değin süren Kyoto dönemi, İkincisi1704-10 arasındaki Edo (bugün Tokyo)
dönemi ve üçüncüsü sanatının doruğuna
ulaştığı 1711-16 arasındaki dönemdi.
Korin ilk başyapıtı sayılan bir paravana
resminde soyut bezemesel desenle özenli
bir doğa betimlemesini ustaca birleştirdi.
1704’te Edo’ya yerleştikten sonra varlıklı
tüccarların ve feodal beylerin korumasında
el ve duvar ruloları ile paravana resmi yaptı.1711’de Kyoto’ya dönüşünde en çok Sotatsu’nun
yapıtlarından etkilendi. Bu döneminin
en ünlü ürünleri olan Matsuşima’da
dalgaları betimlediği altı katlı iki paravana
resmiyle “Gök Gürültüsü Tanrısı ve Rüzgâr
Tanrısı” (Tokyo Ulusal Müzesi) adlı iki
katlı paravana resminde Sotatsu’yu örnek
aldı. “Kırmızı ve Beyaz Erik Ağaçlan”
(Atami Sanat Müzesi) adlı paravana resmi
ise bu döneminin en büyük başarısını oluşturdu.
Elli dokuz yaşında ölmesine karşın
pek çok öğrencisi ve izleyicisi vardı. Bunlann
en önemlisi Sokai Hoitsu’dur.
Son derece ustaca yapılmış zengin renkli
paravana resimlerinin yanı sıra Korin birçok
zanaatçıyı etkileyecek kadar da usta bir
lake ustasıydı. Ayrıca dokuma desenleri ile
kardeşi Ogata Kenzan için seramik desenler
boyamıştı.

Share This:

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

bool(false)