Autant-Lara Claude

Autant-Lara, Claude (d. 5 Ağustos 1901,
Luzarches, Fransa), Le Diable au corps
(1947; İçimizdeki Şeytan) adlı filmiyle, sinema
dünyasına girdikten yaklaşık 30 yıl sonra
uluslararası üne kavuşan yönetmen. Askerlik,
din ve orta sınıfı hedef aldığı filmlerinde
ifadesini bulan solcu ve ateist görüşleriyle
tanınmış, bundan ötürü baskı görmüş, yapıtlan
sansüre uğramıştır.
Kararlı bir banşsever olan annesi, I.
Dünya Savaşı sırasında gönüllü sürgün olarak
Ingiltere’ye giderken Autant-Lara’yı da
yanına almıştı. Birkaç yıl Londra’da okuyan
Autant-Lara, sanat eğitimi görmek üzere
Fransa’ya döndü. On altı yaşındayken,
Marcel L’Herbier’nin Le Carnaval des
verites (1919; Gerçekler Karnavalı) adlı
filminin dekorlannı yaptı; Jean Renoir ve
başka yönetmenlerin yanında set dekoratörü
ve kostüm tasanmcısı olarak çalıştı.
Faits Divers (1923; Çeşitli Olaylar) adlı
avant-garde nitelikteki ilk kısa filmini Rene
Clair’in ikinci asistanı olarak çalıştığı dönemde
gerçekleştirdi. Vittel (1926) ve Construire
un feu (1927; Bir Ateş Yakmak) adlı
kısa filmlerinden sonra, Hollywood’
dan gelen bir iş teklifini kabul ederek oraya
gitti ve Amerikan filmlerinin Fransızca
çekimlerini yönetmeye başladı. İlk uzun
metrajlı filmini ancak 1933’te çekebildi. Bir
operet olan Ciboulette adlı bu filmden sonra
pek beğenilmeyen birkaç film yaptı.
1942’de tamamladığı Le Mariage de Chiffon
(Chiffon’nun Evliliği) ve Lettres d’amour
(Aşk Mektuplan) ise hafif ve eğlendirici
filmlerdi ve en ünlü yapıtı İçimizdeki Şeytanın
habercisi niteliğini taşıyordu. Sonraki
filmleri arasında En cas de malheur (1958;
Felaket Anında), Le Journal d’une femme
en blanc (1965; Beyazlı Kadının Günlüğü)
ve Gloria (1977) sayılabilir

Share This:

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

bool(false)