Armstrong, Louis

Armstrong, Louis (Daniel), takma adı
s a tc h m o (İngilizce: satchel mouth “torba
ağızlı”) (d. 4 Temmuz 1900, New Orleans –
ö. 6 Temmuz 1971, New York City), caz
tarihinin en başta gelen trompetçilerinden.
Doğal bir müzik yeteneği bulunan
Armstrong,. çocukluğunda New Orleans
sokaklarında çalan toplulukları izledi ve bu
arada cazın birçok öncüsünü tanıdı. Gençliğinde
gezici topluluklarda ve Mississippi
Irmağındaki gemilerde trompet çaldı. Ama
en beğendiği müzikçi King Oliver 1922’de
onu Chicago’daki grubunda ikinci trompet
olarak çalması için çağırmcaya değin adını
pek duyuramadı. Oliver’in “Creole Jazz
Band” adlı grubuyla yaptığı plak kayıtlarında
“Dippermouth Blues”, “Canal Street
Blues” gibi birçok parçayı seslendirdi.
Armstrong’dan önce caz müziği, klarnet,
trompet ve trombonun birlikte öne çıktığı,
toplulukta birlik ve dengenin sağlanabilmesi
için bireysel becerilerin geri plana itildiği bir
temele dayanıyordu. Ama bireysel virtüözlüğün
belirli bir doruk noktasına ulaşması
ve müzikçilerden birinin, grubun birlikte
yapabileceği müzikten daha başarılı sololar
yaratmasıyla birlikte, bu eski New Orleans
geleneğinin yıkılması kaçınılmaz oldu.
319 Armstrong, Neil
Armstrong, yaratıcılığıyla bu alışkanlığa bir
son verdi. 1925-28 arasında “Hot.Five” ve
“Hot Seven” adlı gruplarıyla yaptığı plak
çalışmalarında virtüöz solistliğin üstünlüğünü
kanıtladı. Bu gruplarla “Savoy Blues”,
“Potato Head Blues” ve “West End Blues”
un da yer aldığı plaklar doldurdu.
Armstrong’un armoni konusunda düşünceleri
berraktı ve gençliğinden sonra cazın
geçirdiği karmaşık evrime karşın, ün kazandığı
ilk üsluba bağlı kaldı. Ses tonunun
Louis Armstrong
AP/Wide World Photos
güzelliği, çalgısını kullanışındaki yetkinlik,
melodik çeşitlemelerdeki yeteneği ve dışa
dönük üslubuyla müzikle çok ilgilenmeyen
dinleyicilere de cazı sevdirdi. En önemli
katkılarından biri, caz swing duygusu olarak
bilinen ve doğaçlamalarda kullanılan ritimsel
bir yaklaşımı yaygınlaştırması oldu.
Armstrong’un yaratıcılığının bir başka ürünü
de scat denilen vokaldir. Çalgıların
doğaçlamalarındaki nüansları anımsatan bu
tür vokalde, sözcüklerin yerini, kulağa yabancı
gelmeyen, ama bir anlamı da olmayan
heceler alır. Birçok vokal plak dolduran
Armstrong’un geliştirdiği scat, Ella Fitzgerald
ve Al Jarreau gibi caz şarkıcılarınca
taklit edildi.
1930’lardan sonra caz müzikçiliğinin yanı
sıra orkestra yöneticiliği, film oyunculuğu
ve komedyenlik yaptı. En önemli başarılarından
biri, kendine özgü yetkinliği ve
mizah duygusu ile herkesi coşturan caz
plaklarıyla müzik piyasasını fethetmesiydi.
Bir besteci olarak Armstrong, “Dippermouth
Blues” (King Oliver ile birlikte),
“Wild Man Blues” (Jelly Roll Morton ile
birlikte), “Gut Bucket Blues” gibi tanınmış
caz parçalarına imzasını attı.
Mae West’le Diamond L il, Bing Crosby ve
Grace Kelly’yle High Society (Yüksek Sosyete)
ve Barbra Streisand’la Hello Dollyl
gibi bir dizi filmde oynadı. Otobiyografileri
arasında Swing That Music (1936) ve Satchmo:
My Life in New Orleans (1954;
Satchmo: New Orleans’taki Yaşamım) bulunur.
Max Jones ve John Chilton 1971’de
Armstrong’un yaşamöyküsü olan Louis”i
yayımladılar.

Share This:

Hakkında pendik yol yardım

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

bool(false)