Ampir, Yem

Ampir, Yem-K\asikç\\iğm I. Napo\eon’™
imparatorluğu (1804-14) sırasında Fransa’
da gelişen ve mimarlık, mobilya, giyim, takı
gibi alanları kapsayan evresi. Napoleon’un,
Roma İmparatorluğu’nun görkeminden
esinlenen bir üslup yaratılması isteğinden
güç alarak gelişmiştir.
Paris’te Pierre-Alexandre Vignon’un Madeleine
Kilisesi, Jean Chalgrin’in Zafer
Takı (Arc de Triomphe de l’Etoile) ve
Charles Percier ile Pierre Fontaine’in Zafer
Takı (Arc de Triomphe du Carrousel) ve
Vendöme Sütunu gibi yapı ve anıtları,
Jacques-Louis David’in “Taç Giyme Töreni”
(1805-07, Louvre Müzesi, Paris) adlı
tablosu ve Baron Antoine Gros’nun savaş
sahnelerini konu alan tabloları; Antonio
Canova’nın Napoleon ve ailesini betimleyen
heykelleri Ampir üslubunun örnekleridir.
Ampir üslubu, giyimde de klasik dönemlerden
esinlendi. Devrim öncesi Fransa’nın
zengin ve zarif giyim üslubu bilinçli biçimde
örnek alındı; hafif, dalgalanan kumaşlardan
yapılmış uzun giysiler kadınların dişiliğini
vurguluyordu. Genellikle yerleri süpüren
uzun etekli arkalan olan bu giysiler, her
zaman çok dekolte olur, göğüslerin hemen
altından kuşakla sıkılırdı. Ama Paris kışlarının
soğuğu atkı, şal, pelerin, ceket, palto
gibi çok çeşitli dış giyim eşyalarının da
üretilmesini gerektirdi. Ampir Döneminin
erkek modası ise, İngiliz kesimine çok
benzer biçimde yelek içine yüksek yakalı,
kravatlı gömlekle giyilen Jaketataydan oluşuyordu.
Napoleon’un özel dairelerinin mobilyalarını
tasarlayan Fransız mimarlar Charles Percier
ve Pierre Fontaine, iç dekorasyon
çalışmaları ve mobilya tasanmlan ile, Ampir
üslubunun yaratılmasına büyük katkıda
bulundular. Görüşlerini Recueiî de decorations
interieures (1801 ve 1812; İç Dekorasyon
Koleksiyonu) adlı kitapta topladılar.
Ampir Dönemindeki güçlü arkeoloji merakı,
klasik mobilya ve aksesuar türlerinin
doğrudan kopya edilmesine yol açtı. Napoleon’un
Mısır seferleri, bunlara Mısır bezeme
öğelerinin de eklenmesine neden oldu.
Yaldızlı pirinç tepelikleri olan maun kaplama
mobilyalar, Eski Roma, Yunan ve
Mısır’daki iskemle ve masaların biçimini
aldı.
Klasik örneklerin bulunmadığı alanlarda
tasarımlar, genellikle simgesel biçimde Napoleon’un
imparatorluk dönemini anıştıran
tarihsel bezeme örgeleri ile renklendirildi.
Örneğin kanatlı zafer simgeleri, defne çelenkleri,
arılar, tahıl demetleri, bereket
simgesi boynuzlar, fetih simgesi sfenks ve
baltalar kullanıldı.
Ampir üslubu, Fransa’da ve özellikle Paris’te
ortaya çıktıysa da, kısa sürede bütün
Avrupa’ya yayıldı. Her ülke bu üslubu
kendi ulusal beğenisi doğrultusunda yorumladı.

Share This:

Hakkında pendik yol yardım

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*

bool(false)